Mindfulness

voor meer innerlijke rust.
               
Mindfulness is het vermogen om met je aandacht in het hier en nu te zijn. 
Vaak dwalen onze gedachten tijdens dagelijkse activiteiten af naar wat er die dag verder nog op het programma staat. We leven vaak  vanuit ons hoofd en zijn we met onze aandacht in de toekomst of  het verleden. Deze doorlopende gedachtenstroom geeft onrust, jaagt ons op en vermindert het genieten. Mindfulness helpt om meer balans te vinden tussen denken en voelen, zodat het rustiger kan worden in het hoofd.
 
We willen ons allemaal graag ‘goed voelen’. Een mooie woordspeling die duidelijk maakt dat als we ons ‘goed willen  voelen’, we  niet alleen vanuit het hoofd moeten leven, maar juist ook moeten voelen. Voelen om je goed te voelen dus.
Hoe voelt je lichaam?
Hoe voel jij je van binnen? Welke emoties spelen er?
Mag alles er zijn?

En hoe het ook voelt, het is goed zoals het is. Mindfulness is het vermogen om met een milde en accepterende aandacht in het nu te zijn: om het huidige moment te nemen zoals het is. Om de werkelijkheid te omarmen, met al zijn fijne en niet fijne momenten.

Juist bij pijnklachten is dit heel wenselijk. Het is bewezen dat juist de strijd tegen het ongemak de pijn in stand houdt en zelfs verergert. De pijn in het NU accepteren geeft, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, juist verlichting. Vergelijk het met een huilend kind dat mag uithuilen in de armen van zijn moeder en daarna weer opgelucht verder speelt.

MIndfulness geeft je handvatten om juist als het onrustig is, meer ontspannen te blijven. Mildheid en acceptatie zorgen ervoor dat je liefdevoller voor jezelf wordt en meer rust gaat ervaren. 

Stress ontstaat omdat we nooit willen zijn waar we zijn : Eckhart Tolle

Mindfulness vindt zijn oorsprong in oude meditatie technieken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat door mindfulness te beoefenen er in de hersenen nieuwe verbindingen ontstaan die verantwoordelijk zijn meer innerlijke rust.
In een cursus krijgt  u  velerlei technieken aangereikt krijgt waaronder:  aandacht- en concentratieoefeningen, ontspanning- en bewegingsoefeningen, ademoefeningen en zitten met aandacht.

Begeleiding: Lian Lohuis, psychosomatisch werkend fysiotherapeute
Duur: 9 bijeenkomsten van één uur; elk voor- en en najaar start  er een  nieuwe groep.
Tijd: Afwisselend op dinsdag of vrijdagochtend, 9.00 - 10.00 uur.
Kijk  voor de actuele data op Nieuws van deze website.
Kosten: vergoeding mogelijk via fysiotherapie.

AfdrukkenE-mail